Traian Pop Traian
LitVest 2019
25-28 Septembrie 2019

Artist Profile
Traian Pop Traian
25-28 Septembrie 2019
Traian Pop Traian (n. 10 decembrie 1952, Brașov) este scriitor, editor, traducător și jurnalist. Lucrează, în perioada studenției politehniste, cu formații de rock și jazz (sunet, lumină, texte), iar după terminarea stagiaturii, ca electrician la Teatrul German de Stat din Timișoara și la Întreprinderea de Rețele Electrice Timi-șoara.
Dramatizarea romanului-basm Orașul piticoților mincinoși (1983), după scriito-rul arădean Dumitru Toma, montată în 1988 la Teatrul de Păpuși din Timișoara – regia Magdalena Klein, scenografia Krisztina Ivănescu, muzica Ilie Stepan –, cu titlul Minciunica în orașul piticoților, a fost interzisă după nici zece reprezentații. Din decembrie 1989 până în ianuarie 1990 a fost membru în prima redacție a cotidianului „Timișoara”.
În 1990 emigrează în Germania și se stabilește în Ludwigsburg unde înființează Editura Pop și două reviste trimestriale de literatură și artă: „Matrix”, res-pectiv „Bawülon”. Poscimur Pictures realizează în anul 2004 filmul Traumdiktat, după Wer keinen blassen Schimmer hat, un poem publicat în 2002.
A debutat cu versuri în revista „Forum studențesc” (1975), iar editorial, în volumul colectiv Timp interior (Facla, 1984), alături de Ana Pop Sîrbu și Luci-lia Dinescu Ban. Au urmat volumele de autor: Developări discrete (Facla, 1989); Săptămâna 53 (Marineasa, 1998); Frumos și liber cu tine privind (teatru, Marineasa, 1999); Putere absolută (Marineasa, 1999); Miercurea de cenușă (Marineasa, 2000); Jocuri ero(t)ice (Marineasa, 2001); Ochiul boului (Marineasa, 2002). În limba germană a publicat următoarele titluri: Schöne Aussichten. Poem in drei Akten, fünf Bildern und einem Prolog (Verlag im Wald, 2005), carte care cuprinde poeme traduse din limba română de Edith Konradt și Horst Fassel; Die 53. Woche Gedichte (Pop Verlag, 2013), care cuprinde poeme traduse de Gerhardt Csejka, Horst Fassel, Edith Konradt, Johann Lippet și Dieter Schlesak; Bleierne Flügel. Gedichte und Bilder (Pop Verlag, 2017), realizată împreună cu fotograful Liviu Tulbure. În 2018 îi apare, tot la propria editură, volumul bilingv de versuri, în română și germană: Absolute Macht. Roman(z)e(n) aus einem vertraulichen Tagebuch/ Roman(ț)e dintr-un jurnal discret.
Traduceri din poemele sale au apărut în revistele: „Archenoah” (Germania), „Lichtungen” (Austria), „Romanian Roots” (USA), „Exquisite Corps” (USA).
Este membru al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Timișoara, Literart XXI, ARA (American Romanian Academy of Arts and Science), Asociației Scriitorilor Români și Germani din Bavaria.
A obținut mai multe premii literare, dintre care se distinge Premiul Literar Ex Aequo pentru Poezie al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Timișoara, pe anul 2000.
Litvest 2019
Album foto
pentru excepția numită concediu
am gândit un scenariu întreg de distracții
unele mai trăznite ca altele
/ că /
urbea profită de puținătatea luminii și a turiștilor
spre a-și retușa pe ici colo fardul
ori netezi cutele șifonate ale costumului tradițional
e o altă fațetă a promisiunii cu gust de celuloid
prin transparența căreia se vede de la o poștă
mustața de mușchetar a operatorului
ca orice intrigă respectabilă
vara timpurie își scoate gropițele din obraji la vedere
în vreme ce rana-i deschisă
cedează
privirii grele ca o împușcătură în carne
o felie din asfaltul unde o armată de buldozere
se întrec a-și clămpăni protezele
îți vine să fugi
de ce ai face-o
e prima
noapte a sezonului și toate-s la jumătate de preț
chiar dacă nimeni nu pare
a fi prins de veste
visul mării trezite cu noaptea în cap
încă mai doarme în ochiul de sticlă al porumbelului / parcă
ar trage cu urechea la cântecul chelneriței
tinerele cu șoldurile pe jumătate dezvelite
/ la textul jumătate naiv pe jumătate obscen
cum cel cântat mai ieri de bătrâna matroană
ce o urmărește acum cu ochi de mercur / ar
trage cu urechea și nu
cel
ce de o vreme încoace nu mai visează
eu adică / uf /
dacă e să spun lucrurilor pe nume
să țin seamă cu alte cuvinte de realitatea că până și pătura ce-mi
acoperă durerea de șale
visează din toate puterile ei de obiect fără suflare / tocmit
să mențină temperatura visului altuia /
ar trebui să consemnez2
dispariția mea
nu știu
/ zău / dacă
refuz a o face de dragul cântecului
pe jumătate naiv pe jumătae obscen
al chelneriței
ori numai al visului
ce încă mai doarme
stomacul meu acest mormânt viu
al unei întregi recolte de salată al unui popor de grâu
al unui hectar
de morcovi cu iepuri cu tot
miei pui porci
kilometri de viță de vie
chintale de prune mere pere
și alte cele
toate numai și numai spre a face pe plac virusului
ce nu știe cum să-și mai trecă vremea
în acest sezon
mai mult ca sigur păgubos
atât pentru turiști cât mai ales
pentru
vițeii
localnici
avionul de hârtie
se învârte în vizorul șarpelui de casă
uite-l
cum înghite răbdător un hectar întreg de mlaștină
cu stele cu tot
nici vorbă să i se facă rău
ori greață
să-i vină de la stomac
că
motorul acestei istorii
ar fi
nimeni altul decât visul veninului3
3 salutar?
e o altă ocară
demnă de consemnat
acum
însă
avionul zboară
uită-te
în urma lui cum rămâne
o dâră de cenușă
numai bună pentru a stârni
curiozitatea peștilor călătoriți de la Marea Neagră
până la porțile Căii Lactee
Ești atât de frumoasă pădure și de eternă
și eu cum altul
decât o jivină pe cât de neastâmpărată pe atât de trecătoare
nu fac decât să pun la cale
izgonirea singurului călător din gara în care nu a oprit
niciodată un tren
și unde nici șine de cale ferată nu există
nici traverse peron semnal barieră
case de bilete ori telegraf
îmbrăcat în uniformă de lucrător feroviar
încerc fără prea mare tragere de inimă
să-l alung (ce altceva
poate fii din moment ce nu se lasă
cu una cu două convins?)
cred
că aș fi avut ceva șanse de reușită
dacă nu s-ar fi găsit tocmai acum
dimineața să-și bată coasa
imitând (fără
să știe?)
o altă dimineață de acum mai bine de 45 de ani
când așteptam sosirea trenului
forestier
verișorul Ion săruta la comandă poarta de lemn
Fironica mumă-sa afirma că asta ar fi numai preludiul
unei minuni ce va coborî din ceruri altminteri
ce să găsească de pupat la lemnul uscat
Maria Buțului se prăpădea de râs împreună cu noi chiar dacă
pe furiș
eram asemenea ție și nu o știai
eram mormântul viu
al gustului abia bănuit în miezul roșu al dimineții
în care își vor fi încercat dinții părinții bunicii
și celelalte rubedenii
eram mormântul viu al secundelor minutelor orelor anilor lumină
eram
asemenea ție
și nu o știam
imensitatea acestei constatări
dospește în fiecare din spaimele
ce încă se codesc a-mi spune pe nume
de parcă nu mi-ar ajunge aluatul
tot mai umflat al vorbelor când îl îmbrobodesc pe verișorul Ion
doar l-or convinge să se lase încuiat
într-o carte
ne aninasem cu toții de o speranță
eram cel puțin trei chiar daca încăpeam
în cătarea unei mâini care prinsă
între farurile tramvaiului și clădirea trasă la față a Casei
Studenților
se dovedea a fi un pistol
cel care a văzut reclama chioară de la restaurantul Sinaia
a fost Mono
cel ce retrăia povestea cu americanii reveniți în România
era Viorel
singurul dispus a găsi niscaiva valoare în glasul tărăgănat
ar fi fost Dinu
BULETINUL mă somă așadar reclama chioară dă-l
să văd dacă ti-ai trecut barba în el
eu nu Viorel nu Dinu nu numai Mono de colo dă-l
dăduia-i una cum și unde știu eu
nu domnule că-i în stare de ebrietate incerca Dinu
da de unde răspundea reclama cu pistolul scos din teacă și mâna
pe trăgaci
sunt (numai?)
în exercițiul ficțiunii
ei da povestea asta nu au cum să o priceapă nemții
veniți să învețe a schia în Elveția și nici
ghidul ce se uită nedumerit la mine
iar
am comis o gafă îmi spun gândindu-mă
la imaginea mototolită a României de azi
sper ca voi cel puțin
să nu mă înțelegeți greșit
trei puncte se ascund după umerii unui ordin mai
mult decât probabil
dacă vă este dat a-l cunoaște puteți fi siguri că-n spatele-i
se va deschide un câmp de luptă
ca mai toate câmpurile acesta
conține la rându-i o sumedenie de opțiuni
informații suplimentare semne de avertizare interdicții
nu vă faceți nici o grijă / dacă
nu v-a fost dat a-l cunoaște / nici
el nu pare a-și face
nici ea
și
dacă judec lucrurile la rece
nici eu
și totuși
ce păcat
scriu și nu am voie să scriu 4
4 cine mi-o interzice?
5 cine îmi astupă gura?
6 cine îmi pune piedică?
7 cine mă șterge la gură?
cânt și nu am voie sa cânt 5
alerg și nu am voie să alerg 6
scuip și nu am voie să scuip 7
mama strânge la piept un vis frumos colorat
soacră-mea trage de unul dintre capetele fundiței de poleială
TE-AM PRINS strigă un vis ce nu se mai termină
înainte de a înfășca unul dintre copii și a-l tăvăli
sub bradul de crăciun
/ și / nimeni nu se întreabă cum de a încăput
în burta visulețului pe care mama
continuă a-l strânge la piept
/ că / nu am făcut mai nimic gândesc
MAI NIMIC așa cum se spune că trebuie făcut DE
LA %NCEPUT {I P#N~ LA CAP~T
în timp ce nu-mi trece prin minte a întreba
cine mă îndeamnă
să notez astfel de întâmplări / și
totuși /
ce act de nesăbuință ar trebui să comit
spre a mi se interzice
să fiu trist ori să cotrobăi
în spatele prezentului
Și o să vă am pe voi prieteni părăsiți acum unsprezece ani și
o să-mi lipsiți voi cei ce de unsprezece ani încoace…
sistemul de alarmă al majorității autoturismelor
parcate în cartierul unde părinții mei au devenit bunici
se declanșează fără prea multe vorbe
invitații ori alt gen de stimulente
în ciuda aerului adormit al străzii sub numele celui ce
nu s-a lăsat prins de turci acum cinci sute de ani
al străzii
unde o pereche de ochelari Armani originali
costă cel mult cât o pâine în țara de unde provin
spre a arăta
dacă mai era nevoie cu degetul țara
tuturor posibilităților
aici
unde un ford hârbuit își schimbă stăpânul pentru o mie de dolari
când alții plătesc spre a-l arunca la fiare vechi / aici /
unde nimeni nu vrea să audă de balcani
dar toți se dau în vânt după muzica balcanică / unde fiecare
ține să-și facă simțită prezența așa cum crede el de cuviință
unde
ghiulul de aramă al țigăncii
te ajută să uiți că un an întreg nu ai putut dormi
de spaima pribegiei
această nouă formă de cenzură pe care ți-o administrrează
dreptul la liberttate
AICI E [ARA
UNDEEE?
te-ar întreba noi tăi prieteni
mai
că le-ai spune
dar nu înțelegi
ce au toate astea cu dimineața
/ maramureșeană /
tocmai acum când șterge de rouă coasa
anunțându-te că-i ora
micului dejun
te simți stingher
și asta a înnebunit-o aseară pe maică-ta
e adevărat ea e slabă de înger pune
la inimă orice afirmație
scormonește în balega sentimentelor până se alege praful
de tot ce mai putea rămâne nedigerat în stomacul prea mic
al timpului e nedrept
totuși să nu miști nimic pentru a te ajuta
pe tine însuți în însăți întreprinderea
pe care vrei să o pui pe roate
în lumea asta de consumatori a tot ce le pică în gură
ar trebui să înțelegi odată și odată
că noi suntem sigur de partea ta ar trebui
mai ales să înțelegi
ceva extrem de important
ceva ce la vremea ei i-a scăpat maică-ti / ceva / ce la timpul lui
i-a scăpat
tatălui meu ceva
ce (din păcate?) îmi scapă
la rându-mi
există un punct în care agitația intimă
furnicarul căruia ne este teamă a-i spune pe nume o ia razna
există (pare a spune)
o istorie pe care nu a scris-o nimeni
cu personaje ce n-au iritat imaginația niciuneia dintre întâmplări
cu învrăjbiri
ori mai degrabă prietenii de nimeni invidiate
cu potriviri al căror tâlc nu a interesat niciodată pe nimeni
batalioane
întregi de revendicări de nimeni revendicate
plutoane de execuție ce niciodată nu au primit permisiunea
de a vedea
cum arată la față un condamnat
promoții de medici ce nu au avut privilegiul de a întâlni
un bolnav
cohorte de chelneri ce încă așteaptă sosirea întâiului client
un pesimism al materiei străbate
momentul de încercare veți spune
refuzând ca în atâtea alte rânduri să dați ascultare
fierbințelii ce v-ar fi întărâtat buricele degetelor
înainte de a dezaproba gălăgioși gestul
celui ce
apropiindu-se de hârtia de scris
face stânga împrejur
cât poate de repede
se ia un vis
indiferent care / celor
iremediabil treji le recomandam a-l alege pe acela
din brațele căruia tocmai au evadat / se alege
din el un personaj / unul
mai slab de înger
ori unul ce a mișcat în front / în orice caz unul
care habar nu are
că despre el ar fi vorba / în numele
și pentru faptele sale
se ia apoi întregul vis la rost
la mișto
la întrebări
la frecat
se amestecă bine cu toate neputințele proprii
se ornează cu nițică părere de rău
se mimează un pic de disperare
după gust ori pricepere și se servește după
împrejurări
în papuci de casă ori bocanci
dacă efectul e cel scontat se repetă figura
dacă nu se repetă figura
după o vreme
vor ajunge să creadă toți
inclusiv tu
că asta este
a fost
ar fi
oricum faptele sunt de mult hăpăite
asemenea drepturilor de autor
aș fura
traversa de cale ferată din ochii locomotivei aș
ademeni surâsul scrisorile dicționarul de cumințenii
aș uita
cât sunt de nevolnic
aș fi al tău
tristețea m-ar părăsi
poate
înainte de a molipsi întreaga planetă
pe care am îmbrăcat-o în propria-mi piele
fără a bănui că urina
câinilor de rasă
i-ar alina durerea de șale
aș rezista tentației de a-ți ieși în cale
de a lumina cu o altă lanternă ascunzișzul volantului al supapei
de siguranță
? aș afla
ce simți în compania manivelei de umbră când
te ademenește în noapte?
aș înghiți focul pe cale de a mă mistui
aș înghiți
ah
peștișorul de aur
din alveola de beton a poemului
prea des încercat de inundațiile
imprevizibilei limfe a amintirilor
aș înghiții înghițitorul tău particular de săbii
te aș trezi
(pentru o clipă?)
din somnul ce te face imposibil de atrăgătoare
mi-aș lăsa poate pământul digerat de șinele tale
m-aș trezi astfel în visul
subteran al trenului cu îndrăgostiți fără scăpare
ce-ți crește în inimă în mușchii brațelor picioarelor cerului gurii
în păr
se umflă
seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuumflă
( cum
rămâne
atunci ?)
cu mine
tine
limba maternă datinile iubirea și ce or mai fi udat
sub
propria-mi piele
câinii
legitimi
ai nopții
ce rumegă
vaca în vreme ce se lasă mulsă
de uitătura veninoasă a șarpelui
înainte de a-i prinde
în scobitura copitei răceala
dacă nu răbdarea
sătenilor când mă salută
fără a bănui cât de plecat cu sorcova sunt
din moment ce afirm cu mâna pe inimă
că mă doare drapelul din mijlocul drumului
cine mă chinuie dacă nu oiștea numelui tău
când încerc
a deascoperi ce ingrediente
folosesc ei la gătitul zilei republicii
ce
anume jelesc
dacă nu întâmplarea
că mă dor spițele
atât de tare
încât mi-e teamă că port în spinare
un car / cu boi
cu tot /
de nimeni
dorit
stângaci ascunsă
în umbra mișcătoare a fotogafului singuratic
noaptea
își făcea de cap în amiaza mare
și nimeni nu părea a lua în seamă
balamalele ruginite ale vântului când rostogoleau
uriașe pietre de întuneric „Era
o închisoare, alcătuită din lungi contemplații,
chinul unor prea frumoase zile de vară” își va aminti într-un
trecut nu foarte îndepărtat Tristan Tzara
înainte de a ne fi îndemnat a-l crede
în stare să-și decupeze numele literă cu literă
dintr-un ziar a cărui proveniență nu are nici o importanță
a împături grijuliu fiecare petic de hârtie a le amesteca
în ceaunul întors al unui joben
pentru a scoate din el un iepuraș alb
întreg
nevătămat
Vrei sa fii la curent cu evenimentele LitVest
Vom procesa datele dumneavoastră respectând politica de confidențialitate GDPR.